goofensasdownunder.reismee.nl

4000km, drie tijdzones en een lekke band

Hullo! (Dit is geen typefout, zo zeggen ze dat hier bij Kingbilli :) )

We zijn afgelopen zondag aangekomen bij Kingbilli Estate in de Cathedral Range, (zie www.kingbilli.com.au voor de fantastische plek waar we nu zijn) in de heuvels 120 km bij Melbourne vandaan. We helpen de eigenaren (een ouder echtpaar van in de 70) van het landgoed hier met het onderhoud, groentetuin, houthakken etc. De dochter woont naast ons op het landgoed en heeft een hondentrimsalon en traint honden. Ze weet ook alles van slangen en andere dieren en aangezien die hier nog weleens voor komen is dat best een veilig idee. We dachten van te voren dat er meerdere huisjes zouden zijn waar gasten in verblijven, maar dat blijkt er maar een te zijn! In tegenstelling tot het aantal gasten zijn er heel veel dieren. Ze hebben hier hun eigen \' wildlife sanctuary\', wat betekent dat er super veel wilde dieren over het landgoed lopen, zoals wombats, possums, koala\'s, vogelbekdieren, echidna\'s (soort grote egels met spitse snuit), kangaroes en wallibi\'s. Daarnaast hebben ze ook meerdere paarden, ezels en LAMA\'S. In de zomer worden er verschillende excursies georganiseerd met deze lama\'s voor de gasten en als het nodig is springen wij bij als gids. De omgeving en het landgoed zijn echt fantastisch, zo mooi en groen. In ruil voor de twee dagen dat we hier als vrijwilliger meehelpen (2x6 uur op maandag en vrijdag) mogen we op het landgoed in ons eigen huisje slapen. Het is een schattig stenen huisje met open haard, tv, internet en een volledig uitgeruste keuken. En niet te vergeten het bed met electrische deken!! Die heb je hier wel nodig, aangezien het in de winter een ski gebied is en het ook nu \'s nachts nog bijna tegen het vriespunt ligt. We zijn van plan om hier een aantal maanden te blijven (in ieder geval drie). Er is hier ook een hoop seizoenswerk in de buurt, dus vanuit hier zoeken we naar een baantje voor naast ons vrijwillgerswerk.

Om bij Kingbilli te komen moesten we wel een klein stukje rijden. We zaten immers nog in Perth drie weken geleden. We hebben bijna 4000km gereden en zijn door twee staten en drie tijdzones gegaan! Op dit moment scheelt het 10 uur met de Nederlandse tijd. Vanuit Perth zijn we als eerste naar Kalgoorlie gegaan, een mijnstad met een enorme, nog werkende goudmijn. In deze stad barst het van de (wilde) mannen en bars met schaars geklede dames. Echt bizar!

Na Kalgoorlie moesten we de Nullarbor over. Dat is een 1400km lange weg waar eigenlijk verder niks is. (De vorige keer hebben we die ook al eens moeten rijden) Normaal is het heet op deze weg, maar we hadden het weer afgewacht tot het bewolkt en regenachtig zou zijn, zodat we minder kans hadden op pech met ons bejaarde busje en het ook niet zo warm zou zijn in de bus met rijden (uiteindelijk bleek dat er gewoon airco in de bus zit!!!)   We hebben een aantal dagen op de Yorke Peninsula gekampeerd. Het mooiste was het National Park op het puntje van het schiereiland, Innes National Park, met cliffs, veel wilde dieren en witte stranden. Ook de primeur van de eerste lekke band was hier. Gelukkig hadden we een reserve band bij ons en is Goof lekker handig, dus konden we zo weer op weg.

Hierna hebben we een aantal dagen Adelaide verkend. Lekker om weer even in de bewoonde wereld te zijn en lekker te eten en te winkelen. De laatste twee dagen in Adelaide was het perfect weer (28 graden, zon) en zijn we bij het strand geweest en uitgerust na onze lange reis. Het was nog zo\'n 700km naar Kingbilli vanuit daar dus dat was te overzien (vergeleken met de km\'s die we al hadden afgelegd :) )

Hoe gaat het in Nederland? Heeft het ook zo gestormd bij jullie? (we hoorden van \'orkaan\'  in Londen op de radio hier! Omgekeerde wereld)

We gaan proberen nog wat foto\'s op de blog te zetten van de reis en van het landgoed hier (beetje afhankelijk van de internetverbinding haha)
Hopen jullie snel weer eens te spreken (via skype, dat kan nu bijna elke dag! Luxe :)) of te mailen!

Liefs Goof en Sas